از یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور ، 9.3 درصد مربوط به زنان است که از مهمترین علل گرایش به مصرف مواد مخدر کسب لذت، تفریح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی میباشد.
کد خبر: ۲۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 27 April 2015

از یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور ، 9.3 درصد مربوط به زنان است که از مهمترین علل گرایش به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی میباشد.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،اعتیاد عبارت است رفتاری ناشی از وابستگی به عوامل یا موادی که فرد مبتلا مجبور به تکرار آن رفتار میشود.یعنی تداوم بخشیدن به مصرف مواد و عوامل مخدر و تکرار آن رفتار بطور غیر معمول و خارج از اراده شخص .

معتاد کسی است که نیازمند و وابسته روانی- جسمانی به مواد و عوامل مخدر و عادت‌زا می‌باشد که به منظور برآوردن آن بایستی از این مواد بطور مداوم و در فواصل مشخص استفاده کند.

در سالهای اخیر گرفتاری افراد به این وابستگی از مواد ،در سطح جامعه افزایش یافته و در بین تمامی سطوح سنی و جنسی جامعه پراکنده شده است که بیشترین صدمات در این خصوص به کودکان و زنان وارد شده است.

در خصوص هر پدیده اجتماعی ،نمیتوان از یک عامل صحبت کرد ؛بلکه عوامل مختلفی در بوجود آمدن پدیده های اجتماعی و رفتاری دخیل هستند.

به همین جهت ،در گرایش زنان به مواد مخدر عوامل مختلفی از جمله:خانواده،دوستان،علتهای شخصیتی ،ناآگاهی،بی بندو باری،فقر و تجمل گرایی بیش از حد دخیل میباشند.البته شرایط زندگی و فرهنگی هر جامعه و هر اجتماعی در میزان دخالت عوامل مذکور تعیین کننده میباشد.

براساس آمار منتشره، از یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور ، 9.3 درصد مربوط به زنان است که مهمترین علل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بیماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.

طبق نظر کارشناسی ، از عوامل گرایش زنان آذربایجان غربی به اعتیاد؛ تبلیغ مواد مخدر در آرایشگاه‌های زنانه مانند داروهای لاغری، مشکلات اجتماعی و فرهنگی، وجود شوهر معتاد و شرکت در پارتی‌های شبانه است.

به گفته کارشناسان ،محیط خوابگاهی یکی از زمینه های موثر در گرایش دختران و زنان به مواد مخدر میباشد.لذا به زنان و دختران دانشجو توصیه می‌شود در شهرهایی که برای تحصیل مهاجرت می‌کنند، هوشیاری خود را حفظ کنند چون عده‌ای فرصت طلب با ترفندهای مختلف از ناآگاهی آنان استفاده کرده و جوانان کشور را به ورطه اعتیاد می‌کشانند.

از سوی دیگر خانواده بعنوان مهمترین عامل در این زمینه میتواند بحساب آید. دراین رابطه خانواده هم میتواند نقش بازدارنده ایفاء کند و هم میتواند نقش اجرا کننده داشته باشد.خانواده هایی که از روابط سرد بین اعضاء رنج میبرد،خانواده هایی که در آن مصرف سیگار و مواد مخدر رواج دارد،خانواده های که بی قانونی و از هم گسیختگی در آن حاکم است و خانواده هایی که نظارت و کنترل کمتری نسبت به همدیگر دارند بیشترین بستر ابتلا و گرایش به مواد مخدر را فراهم میکنند.

همچنین یکی از عواملی که فرزندان را از خانه زده می کند و آنها را به دامن دوستانی ناباب سوق می دهد محیط ناآرام خانواده است در این شرایط فرزندان ترجیح می دهندكه بيشتر اوقات خود را در خارج از منزل سپري نمايند و به جهت كمبود محبت از سوي والدين، جذب محبت‌هاي ظاهري گروههاي منحرف شوند و با تحريك آنها براي رهايي از سختي‌ها و مشكلات زندگي، به مصرف مواد مخدر روي آورند.

سبک جدید زندگی و توسل برخی از زنان به مواد مخدر صنعتی برای تناسب اندام، یکی دیگر از عوامل افزایش میزان نرخ اعتیاد در بین زنان است.زنانی که متاثر از تبلیغات سوء ،خود را در معرض انواع داروهای زیبایی و تناسب اندامی قرار میدهند و به هر محلی که مدعی برآورده شدن خواسته های زیبایی آنان است سر میزنند.احتمال ابتلا به مواد مخدر بیشتری دارند.

طبق گزارش مسئولین مربوطه 60 درصد زنان زندانی در کشور در ارتباط با مواد مخدر و جرایم ناشی از این مواد میباشدکه در نتیجه مشکلات پیش آمده، در نهایت آنها روانه زندان شده و عموماً نیز بازگشت به زندگی این گروه از زنان با توجه به نگاه و فرهنگ عمومی جامعه سخت تر از مردان است.

براساس آمار مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده، تریاک، شیشه، الکل، کراک افغانی، هروئین، حشیش و اکستازی به ترتیب در اولویت مواد مخدر مورد نظر زنان ایرانی است که بیش از 55 درصد از زنان معتاد از تریاک، 26.22 درصد شیشه، 22.63 الکل و 15.94 درصد از کراک افغانی استفاده می کنند.

وی همچنین در خصوص پراکندگی مصرف مواد مخدر زنان و جرمهای ناشی از این مواد در بین استانها میگوید: 12 استان، شامل استانهای: خوزستان، کرمان، مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، سیستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان رضوی بالاترین میانگین استفاده از مواد مخدر را در میان زنان ایرانی دارند.

بنابه آمار موجود و طبق نظر کارشناسی، بیش از 50 درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف مواد مخدر را بین 15 تا 19 سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده اند.بنابراین سن 15 تا 19 سال باید از سوی دستگاه ها به عنوان سنی بحرانی معرفی شود تا بتوان برنامه ریزی های ویژه برای آگاه سازی و اطلاع رسانی در میان دختران نوجوان و جوان انجام داد.البته سن شروع مواد مخدر در آذربایجان غربی 24 الی 36 سال است.

در خصوص عواقب اعتیاد زنان باید گفت:بدلیل شرایط اجتماعی ،جنسی و جایگاهی زنان در جامعه ما،عواقب اعتیاد زنان به مراتب بیشتر از مردان است، چرا که زن معتاد مجبور است برای تهیه مواد مخدر خود پول داشته باشد و برای کسب پول گاهی اوقات دست به هر کاری از جمله تن دادن به خود فروشی میزند که این رفتار نیز عواقب دیگری برای جامعه دارد.چرا که افزایش روابط نامشروع منجر به افزایش بیماری های مقاربتی و هم برای زن و هم برای مرد می شود.

در این بین نقش مادری و همسرداری از مهمترین نقشهای زنان میباشد که تحت تاثیر اعتیاد کمرنگ تر شده و گاهی به فراموشی سپرده میشود.

به گفته شهلا تاجفرمدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی 50 درصد زندانیان بند نسوان ارومیه در رابطه با جرایم مواد مخدر دستگیر شده اند.

وی معتقد است زنان پس از آزادی از زندان به دلیل عدم حمایت خانواده و جامعه و نداشتن شغل به دلیل نداشتن مهارت و سواد کافی دوباره به سمت اعتیاد و انواع آسیب های اجتماعی دیگر روی می آورند.

تاج فر شیوع اعتیاد را در گذشته مربوط به مراکز فقیرنشین دانسته و می افزاید: درحال حاضر تمام اقشار جامعه گرفتار معضل خانمان سوز اعتیاد هستند و در مراکز عمومی، باشگاه های ورزشی، آرایشگاه ها و خوابگاه ها مواد مخدر عرضه می شود.

یعقوب زینی کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌غربی نیز از افزایش شیوع مواد مخدر بین بانوان خبر میدهد.به گفته وی ،آمار شیوع مواد مخدر بین بانوان با افزایش دو درصدی از 5 الی 7 درصد به سمت 7 الی 9 درصد پیش رفته است.

زینی بازه سنی بانوان معتاد را اکثرا بین 24 الی 36 سال عنوان میکند و میگوید:در زمینه مبارزه با مواد مخدر در سه سطح پیشگیری اقدام می کنیم سطح اول پیشگیری را روی عموم مردم جامعه کار می کنیم، دومین سطح را در مورد افرادی که در معرض خطر قرار دارند ماننده خانواده معتاد بکار می بریم و نهایتا در سطح سوم پیشگیری روی خود فرد در خطر یعنی خود معتاد کار می کنیم.

شهلا تاجفر در خصوص پیشگیری از اعتیاد زنان ،با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد مبارزه و مقابله به سمت پیشگیری از اعتیاد و آگاه سازی بانوان، اظهار میدارد: در این راستا دستگاههای مسئول برای خشکاندن ریشه این بلای خانمانسوز در بین قشر بانوان باید برنامه ریزی دقیق و اصولی داشته و با هماهنگی بیشتری عمل کنند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه کم توجهی به موضوع اعتیاد زنان، خسارتهای جبران ناپذیری را برای جامعه تحمیل می کند، اعلام میکند: باید همه ابعاد این پدیده شوم مورد توجه مدیران و مسئولان باشد و تمامی امکانات در این خصوص پای کار بیاید تا از عواقب آن جلوگیری شود.

به نظر میرسد نهادهای آموزشی و آگاهی دهی مسئولیت سنگینی در جامعه بویژه در این خصوص برعهده دارند که در صورت کوتاهی ،صدمات غیر قابل جبرانی بر پیکره اجتماع ما وارد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار