بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:یالثارات: از مافوق جایی مثل هیات‌نظارت مجوز داریم/برخی نزدیکان روحانی دچار توهم شده‌اند/طعنه سنگین کیهان به حسن روحانی و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۷۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳ 03 August 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تحلیل ضرغامی از سخنان دیروز روحانی

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی عنوان کرد: سخنان دیشب رئیس جمهور حاکی از بدقولی های مکرر امریکا و بدعهدی آنان بود.این خیلی مهم است و نشان از بیان صادقانه یک تجربه ی ارزشمند و البته پرهزینه در سطح راهبردی است .سوال مجری هم که آیا به اندازه فعالیت های دیپلماسی در موضوع برجام، در عرصه ی اقتصاد درون زا و توجه به تولید ملی و اقتصاد مقاومتی وقت و انرژی مصرف شده یا نه، پاسخ درخوری پیدا نکرد.به نظر می رسد مادامی که دولت محترم یازدهم از کمک امریکایی ها و مائده ی خیالی برجام دل نبریده است ، نمی تواند کنشگر خوب و موفقی در "مدیریت داشته" ها و استفاده بهینه از توانمندی های بی‌انتهای داخلی باشد.ضمن اینکه برکت الهی نیز شامل این دومی است.

آغاز کارشناسی انتخابات 96 در جبهه یکتا 

حمیدرضا حاجی‌بابایی دبیر کل جبهه یکتا (جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی) در گفت‌وگویی، با اشاره به فعالیت‌های تشکل متبوعش برای انتخابات 96 اظهار داشت: جبهه یکتا یک جبهه گفتمانی است که بر اساس کارآمدی فعالیت کرده و گفتمان امام و رهبری را دنبال می‌کند و از این رو هر هفته جلسات ما به صورت منظم تشکیل می‌شود و برای انتخابات ریاست جمهوری حتماً فعال خواهیم شد. دبیرکل جبهه یکتا از فعالیت قطعی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری خبرداد و گفت: اکنون کمیته‌های اقتصادی و سیاسی جبهه یکتا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.این خبررا فارس منتشر کرده است.

روایت سراج از وضعیت رئیس جدید صندوق توسعه ملی

شب گذشته خبری مبنی بر اعتراض حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور به شیوه انتخاب دوست حسینی به عنوان عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی منتشر شد.در این خبر آمده بود که قاضی سراج رئیس سازمات بازرسی کل کشور و مسئول نظارت بر صندوق توسعه ملی نیز ضمن عدم امضای این مصوبه، در نامه به رییس جمهور مراتب اعتراض خود را ابراز داشته و تاکید کرده است که تحصیلات دوست حسینی با این سمت مرتبط نیست و همچنین ابتدا باید هر 5 عضو انتخاب و سپس رییس هیات عامل انتخاب شود.اما صبح امروز قاضی سراج در این رابطه به خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس گفت: گزارشم درباره انتصاب دوست حسینی به عنوان رئیس جدید صندوق توسعه ملی محرمانه است و موضوع را به روسای قوا اعلام کرده‌ام.

کسانی که مقابل خطای فیش‌های نجومی سکوت کنند دچار عذاب می‌شوند

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: عبور از خطوط قرمز، سکولاریسم و نادیده گرفتن شریعت، عامل ثروت اندوزی قارون ها و مترفین عصر جدید است و کسانی که مقابل خطای فیش‌های نجومی سکوت کنند دچار عذاب خواهند شد. حجت الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه در آئین اختتامیه برنامه‌های ماه مبارک رمضان و تجلیل از برگزیدگان قرآنی بانک انصار در ساختمان مرکزی این بانک با بیان این که در مهندسی نرم افزار الهی برای تکامل بشر دو رکن اساسی"رهبری مطلوب" و"قانون مطلوب" گنجانده شده است، اظهار داشت: این دو رکن سخت‌ترین آزمون را برای بشر رقم زده و جمهوری اسلامی ایران نیز به خاطر ماهیتش نمونه‌ای از این آزمون است.

حمله شدید یالثارات به شهاب حسینی

شماره جدید نشریه یالثارات با به کارگیری الفاظ نامناسب جدیدی به هنرمندان منتشر شد.یالثارات امروز ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، در مطلبی با عنوان «هنر دوگانه سوزی؟!» به قلم ایمان احمدی، شهاب حسینی را دوگانه سوز و در پی مراحل اداری سفر به آمریکا دانست و انتقادهای هفته گذشته شهاب حسینی به یالثارات را به دلیل آن دانست که «امور اداری دوگانه سوز شدن او سریع‌تر انجام دهد.» همچنین این یادداشت او را به خاطر دریافت بودجه فیلم فروشنده از دختر امیر قطر، پیشاپش عضوی از داعش دانسته است!

شزط رئیس قوه قضائیه برای آغاز گفت و گوهای حقوق بشری با اروپا

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ستاد حقوق بشر، شورای عالی امنیت ملی و وزات خارجه، بحث و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را با اروپایی‌های باز کنند؛ البته با این کیفیت که تمام مسائل دو طرفه مورد بحث قرار گیرد؛ البته حساب آمریکایی‌ها جداست. آنها اهل خدعه هستند و این موضوع را در برجام نشان دادند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما برجام دو و سه و چهار و پنج نداریم.

 دیدار مخفیانه مریم رجوی با مقامات اسرئیلی در منزل سفیر عربستان
 
مریم رجوی» سرکرده گروهک منافقین با تعدادی از مقامات اسرئیلی در منزل سفیر عربستان در پاریس دیدار کرده است. وبگاه «المنار» فلسطین به نقل از یک منبع دیپلماتیک اروپایی این خبر را اعلام کرد و افزود: یک تیم مشترک اطلاعاتی عربستانی-فرانسوی، تماس‌هایی با رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط محکم میان کسانی که «معارضان ایرانی» خوانده شده‌اند، داشته‌اند. این منبع افزود: رجوی بیش از دو سال است که از طرف عربستان حمایت مالی کامل می‌شوند تا در ایران فتنه‌انگیزی کنند و منافقین (از نظر عربستان و متحدانش) در محور «اعتدال» در منطقه جای می‌گیرد که ائتلافی محکم با رژیم صهیونیستی علیه ایران و ملت‌های عربی به ویژه ملت سوریه، عراق و یمن و مقاومت فلسطین و لبنان تشکیل داده‌اند. فارس این خبر را منتشر کرد.

سینماگران با روئسای فراکسیون های مجلس دیدار می کنند

رئیس شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما گفت: چندی پیش شورای مشترکی از نمایندگان کانون کارگردانان سینما و شورایعالی تهیه‌کنندگان سینما تشکیل شد که براساس شرایط، وظیفه این شورا اطلاع دادن وضعیت سینمای ایران به رده‌های مختلف مسئولان است . اخیرا میان اعضای این هیأت و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی انجام شده است.  در جلسه دیروز تلاش شد وضعیت سینمای ایران آن گونه که هست و نه آن گونه که گفته می‌شود، به اطلاع دکتر عارف رئیس فراکسیون امید رسانده شود. امیدواریم در آینده نیز جلسه‌ای با دکتر جلالی رئیس فراکسیون ولایت مجلس و نیز رئیس مرکز پژوهش مجلس داشته باشیم . ایسنا این خبر را منتشر کرد.
 
واکنش الن ایر درباره حمله به اماکن دیپلماتیک
 
الن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در خصوص موضع ایران در قبال حمله به مراکز دیپلمماتیک واکنش نشان داد. وی در تویتر خود نوشت: با موضع وزارت خارجه ایران موافقم. حمله به اماکن دیپلماتیک با هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست.
 


افشاگری ترامپ درباره ارتباط کلینتون با داعش 
 
"استفان میللرن" مشاور ارشد ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ در بیانیه ای که روزنامه دیلی میل منتشر کرد، گفت: هیلاری کلینتون با سازمان های وحشی و تندرو در ارتباط است و این ارتباط فراتر از ارتباط هر نامزد ریاست جمهوری بارز دیگری در تاریخ معاصر می باشد. وی افزود: ما فهمیده ایم که کلینتون از یک شرکت مرتبط با داعش (لافارج) پول قبول کرده است. هیلاری از بیان حقیقت درباره جنگ داعش علیه افراد دارای اعتقادات و گرایش ها، سبک های زندگی و نیز ارزش های متفاوت سرباز می زند. ستاد ترامپ برای اتهامات خود علیه کلینتون به تحقیقات منتشر شده در روزنامه لوموند در 21 ماه ژوئن گذشته استناد کرد. 
 
احمدی‌نژاد گفت همه را جارو کنید

حمدرضا خبازاستاندار سمنان که طی روزهای آینده منتشر می‌شود درباره نگرانی‌ها پیرامون باقیماندن تعدادی از بخشداران و فرمانداران دولت احمدی‌نژا، اظهار کرد: آقای احمدی‌نژاد وقتی آمد گفت همه نیروهای قبلی باید عوض شوند، گویی رژیم عوض شده است. حتی ایشان کلمه جارو را به کار برد و گفت: «ما همه را جارو می‌کنیم» و چنین عبارتی را از تلویزیون اعلام می‌کرد. عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد: اما من معتقد هستم اینگونه نیست که همه نیروهایی که در زمان آقای احمدی‌نژاد خدمت کرده‌اند، نیروهای نامناسبی باشند، به عنوان مثال در استان سمنان ما هشت فرماندار داریم. سه فرماندار را من تغییر دادم اما پنج نفر دیگر از دوره آقای احمدی‌نژاد در سیستم حضور دارند و هنوز هم هستند. اینها فرمانداران متینی هستند و کارشان را درست انجام می‌دهند، سیاست‌های دولت را درست اجرا می‌کنند. بدنه دولت و سیاست‌های دولت را قبول دارند. بنابراین نیازی به تغییر همه نیست. خبرآنلاین این خبر را منتشر کرد.


پیشنهاد مصطفی معین به روحانی

بخشی از سخنان دکتر مصطفی معین درباره دولت روحانی:- رئیس‌جمهور باید هفتگی و به‌صورت منظم در صداوسیما حضور یابد و مستقیم با مردم گفت‌وگو کند و سطح آگاهی مردم را بالا ببرد. اینها فرصت‌های خیلی مغتنمی است برای یک دولت در دوره هشت‌ساله مسئولیت که در مسیر توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه باید حداکثر استفاده را از آن بکند و پیامد ریزش آرا و دلزدگی مردم را با بهره‌گیری بهتر از فرصت‌ها و نقاط قوت، دور کند و پاسخ‌گوی مسئولیت‌هایش باشد.- با مجلسی مواجه بودیم که به جای آنکه عصاره فضایل مردم باشند، بداخلاقی می‌کردند. کار آن نمایندگان در دولت جدید فقط کارشکنی بود. آنها در زمان دولت آقای روحانی به پنج الی شش وزیر علوم یا رأی ندادند یا تهدید و توهین و استیضاح کردند و ثباتی وجود نداشت. من شخصا بیشترین امیدم به دوره بعد است.این مطلب در شرق منتشر شده است.

ادعای انتقال 400 میلیون دلار پول نقد با هواپیما از آمریکا به ایران

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد در ژانویه سال جاری میلادی و در جریان معامله ای برای آزادی 4 زاندانی آمریکایی، یک هواپیمای باری بی نام از آمریکا با 400 میلیون دلار پول نقد به ایران فرستاده شده است.روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی نوشت: این پول ها که به دلیل قوانین داخلی آمریکا به دیگر ارزهای خارجی – بجز دلار- بوده است در بسته های چوبی در هواپیما بارگیری شده و در یک عملیات محرمانه به ایران منتقل شده است.بر اساس این گزارش این پول ها شامل یورو و فرانک سوییس بوده و از بانک های مرکزی هلند و سوییس تهیه شده بود، که ارزش کلی آن 400 میلیون دلار آمریکا بوده است. همچنین بر اساس ادعای این روزنامه آمریکایی، مقامات آمریکایی به دلیل اینکه هنوز تحریم ها مانع انتقال بانکی این پول به ایران بود، این پول ها را به صورت مستقیم به تهران انتقال داده اند.

طعنه سنگین کیهان به حسن روحانی

امروز آغاز چهارمین سال فعالیت دولت یازدهم است. سه سال قبل، دولت یازدهم با بیش از 1600 وعده خوش‌آب و رنگ کارش را شروع کرد.فهرست وعده‌های دولت به قدری طولانی و متنوع است که برای انتشار آن به تنهایی، به بیش از 2 صفحه کامل روزنامه احتیاج داشتیم و به خاطر همین از انتشار آن گذشتیم!طبیعتا برای همه مردم چه آنها که روحانی منتخب آنها بود و چه آنها که نبود، تحقق آن همه وعده، آرزویی بزرگ بود چرا که سرجمع تحقق وعده‌ها، رشد و ارتقای ایران اسلامی و سربلندی ملت بود.اما برخلاف آن انتظار و آن رویای شیرین، اکنون پس از سه سال اوضاع نه آنگونه که گفته بودند، که به جهاتی به مراتب بدتر هم شده است.

مثلا قرار بود طی یک برنامه صد روزه در معیشت مردم گشایش ایجاد شود.
قرار بود اشتغال برای جوانان ایجاد شود.
قرار بود مسکن، برای همه در دسترس و سهل‌الوصول شود.
قرار بود مشاغل خرد و صنایع متوسط توسعه پیدا کند.
قرار بود یارانه‌های تولید بیشتر و بیشتر شود.
قرار بود احترام و عزت به پاسپورت ایرانی داده شود.
قرار بود ارزش و اعتبار پول ملی احیا شود.
قرار بود با تولید ملی، راه واردات مسدود شود. 
قرار بود از میادین مشترک نفتی و گازی با حداکثر صرفه کشورمان بهره‌برداری شود.
قرار بود با سد کردن واردات، به جای ایجاد اشتغال برای جوانان خارجی، برای جوانان ایرانی شغل تولید شود.
قرار بود تولیدات کشاورزی به مرحله خودکفایی و صادرات برسد.
قرار بود اقشار محروم و مستضعف به مرحله‌ای برسند که 45 هزار تومان یارانه برایشان هیچ باشد و‌قرار بود قرار بود صدها قرار بود دیگر!

نام رستگار از هیات مدیره بانک ملت خط خورد

بانک ملت با ارسال اطلاعیه اصلاحی جدید به سایت کدال در ساعات پایانی دیروز، مصوبه تاریخ ۴ مرداد هیات مدیره خود را اصلاح و نام علی رستگار مدیرعامل معزول و بازداشت شده بانک ملت را از لیست اعضای هیات مدیره این بانک حذف کرد.درپی خبررسانی دیروز خبرگزاری ها از ابقای علی رستگار مدیرعامل معزول و بازداشت شده بانک ملت در هیات مدیره این بانک بر اساس تصمیم 4 مرداد هیات مدیره بانک که در سایت کدال هم درج شده بود، عصر روز گذشته بانک ملت اصلاحیه جدیدی را برای درج در سایت کدال ارسال کرد و در این اصلاحیه نام علی رستگار از اعضای هیات مدیره حذف شده است.این مطلب در تسنیم منتشر شده است.

احتمال حمایت اصولگرایان از یک کاندیدای غیر منتظره

ابراهیمی با اشاره به اینکه تجربیات گذشته هم در ایران نشان دهنده همین رویکرد است افزود: در ایران احزاب قوی وجود ندارد که تصمیماتشان نهایی باشد بنابراین مردم خودشان تصمیم گیرنده هستند.وی ادامه داد: آینده را هم باید در آینده رقم زد و به تعبیر برخی سیاستمداران نمی توان رمالی کرد.ابراهیمی در عین حال احتمال مطرح شدن کاندیدای غیر منتظره را قوی عنوان کرد و گفت: این احتمال را باید از تمام احتمالات دیگر در نظر گرفت.

واکنش معاون وزیر کشور به سفر انتخاباتی یک کاندیدای احتمالی

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: تبلیغات زودهنگام انتخابات دوازدهمین دوره رئیس جمهوری در زمان حاضر غیرقانونی است.محمدحسین مقیمی در پاسخ به این پرسش که وزارت کشور در خصوص سفر انتخاباتی یکی از نامزدهای احتمالی رئیس جمهوری چه نظری دارد؟ افزود: چون هنوز فصل انتخابات رییس جمهوری آغاز نشده است، اگر کسی فعالیت انتخاباتی انجام دهد خلاف قانون عمل کرده و باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.این مطلب در ایرنا منتشر شده است.

برخی نزدیکان روحانی دچار توهم شده‌اند

منتجب نیا در روزنامه شرق نوشت: ائتلاف باید همراه با معامله و مذاکره طرفین باشد. کسانی که عامل پیروزی یک فرد هستند باید سهمی در اداره امور داشته باشند. نتیجه چنین رفتاری از سوی اصلاح‌طلبان این بود که دولت منهای اصلاح‌طلبان تشکیل شد و اگر افرادی در کابینه قرار گرفتند با صبغه اصلاح‌طلبی نبود. همچنین گروه کوچکی که خود را وابسته به رییس‌جمهور می‌دانستند، دچار توهم شدند و تصور می‌کنند که عامل پیروزی آقای روحانی در سال ٩٢ حزب اعتدال و توسعه بوده است؛ نه اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب.بنابراین اصلاح‌طلبان اگرچه در سال ٩٢ توانستند عرصه انتخابات را به نفع خود بسازند اما کاری غیر معمول در سیاست‌ورزی انجام دادند. اگر بنا باشد از آقای روحانی در سال ٩٦ حمایت کنیم باید بعد از مذاکرات طولانی و تعامل وسیع با او این کار را انجام دهیم. این درست نیست که از شخصیتی حمایت شود اما او به هیچ‌وجه خود را وامدار نداند. از این رو قبل از آنکه اصلاح‌طلبان به تصمیم برسند آقای روحانی باید جلساتی را با شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب برگزار کند و حلقه افراد نزدیک به او با اصلاح‌طلبان جلساتی داشته باشند تا به یک توافق و تعامل مشخص و مکتوب برسند. به هر حال یکی از شروط اصلاح‌طلبان پایبندی دولت به مطالبات عقبه رای خود است.

یالثارات: از مافوق جایی مثل هیات‌نظارت مجوز داریم

مدیر مسئول نشریه یالثارات حسین (ع) و دبیر کل انصار حزب‌الله مدعی شد: مجوز انتشار یالثارات را از دادگاهی مافوق جایی مثل هیات نظارت بر مطبوعات داریم. او همچنین گفت: از هیچ نهاد قضایی در مورد شکایت سینماگران به ما اطلاعی داده نشده است و ما استقبال می‌کنیم این افراد اگر حرف حسابی دارند، به دور از حواشی رسانه‌ای به ما بزنند و ما نیز پاسخگو خواهیم بود.عبدالحمید محتشم در گفت‌وگو با «جمهوریت» درباره انتشار مجدد نشریه یالثارات حسین (ع) با وجود خبر هیات نظارت بر مطبوعات مبنی بر عدم امکان انتشار آن گفت: برای انتشارات یاالثارات مجوز قضایی انتشار موقت داریم و این مجوز از دادگاهی است که مافوق نهادی مثل هیات نظارت بر مطبوعات است. مدیر مسئول نشریه یالثارات حسین (ع) و دبیر کل انصار حزب‌الله در ادامه تاکید کرد: در مورد شماره اخیر یالثارات هیات نظارت بر مطبوعات جلسه‌ای تشکیل نداده است و فقط پرونده قبلی مربوط به دی ماه سال گذشته را مجدد به دادگاه رسانه فرستاده است. دی ماه سال گذشته هیات نظارت حکم لغو مجوز داد و پرونده برای بررسی بیشتر به دادگاه فرستاده شده است تا ادعای ارشاد در جلسه حضوری دادگاه بررسی شود. در همان زمان به ما مجوز موقت داده شده و تا زمان تشکیل دادگاه ما برای انتشار مجوز قضایی داریم.او در مورد شکایت هنرپیشگان و سینماگران از این نشریه نیز گفت: از هیچ نهاد قضایی در مورد شکایت این قشر به ما اطلاعی داده نشده است. ما استقبال می‌کنیم این افراد حرف حسابی اگر دارند به دور از حواشی رسانه‌ای به ما بزنند و ما نیز پاسخگو خواهیم بود.


ماجرای سرطان رجب‌طیب اردوغان و تکذیب آن

حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه از ابتلای رجب طیب اردوغان به سرطان خبر داد. به گزارش «انتخاب»؛ شیخ الاسلام طی گفتگویی اظهار داشت: اردوغان 4 سال پیش روز ششم فروردین به ایران آمد، در دیداری که او  با لاریجانی داشت چالشی بین آنها پیش آمد، به‌ خصوص در  آن زمان اردوغان سرطانش تازه عود کرده بود. اما کمی بعد بهرام قاسمی سخنگو ی وزارت امور خارجه  اظهارات منتشر شده به نقل از یکی از مشاوران وزیر امورخارجه در خصوص بیماری رئیس جمهور  ترکیه را نادرست دانست و گفت: نظر مطرح شده در این مصاحبه تکذیب می شود.انتخاب این خبر را منتشر کرده است.

احمدی‌نژاد در بافق سخنرانی می‌کند

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سلسله سخنرانی‌های خود امروز در بافق و دریادواره شهدای عملیات رمضان سخنرانی می‌کند.

نظر یک مرجع تقلید درباره حد شرعی نسبت دادن دیوث

در پی بالا گرفتن چالش بر سر پوشش اهالی سینما در «جشن حافظ» و نوشته ی هفته نامه ی «یالثارات» با عنوان «دیوث»، در ساعات گذشته سوالی از مراجع درباره ی واکنش «شهاب حسینی» مطرح شد که به نظر آغاز فاز جدیدی در این چالش است. سوال کنندگان، اعتراض این هنرمند را توهین به حضرات معصومین سلام الله تعبیر کرده اند. خبرنگار انصاف نیوز با ارسال استفتاء برای آیت الله العظمی شبیری زنجانی، یکی از مراجع عالی قدر شیعه در قم، نظر ایشان را درباره ی نسبت «دیوث» به دیگران جویا شده است. آیت‌الله شبیری زنجانی در پاسخ به سوالات انصاف نیوز جواب‌های زیر را دادند:

آیا می توان به کسی که حجاب را رعایت نکند نسبت زنا یا به شوهر وی نسبت دیوث داد؟

پاسخ آیت الله: نسبت به انتساب زنا، نسبت دهنده، حد قذف می خورد نسبت به انتساب دیوث اگر این کلمه در عرف قائل به معنای قوّاد بر زوجه یا بعضی از ارحامش و .. باشد نسبت دهنده، حد قذف را می خورد و الا تعزیر می شود.

آیا استفاده از عنوانی که در جامعه کنونی نوعی ناسزا و فحش قلمداد شود به بهانه ی مطرح شدن آن در روایت و نسبت دادن آن عنوان به یک مسلمان جایز است یا خیر؟

پاسخ آیت الله: به طور کلی اگر تغییر زمان باعث شود کلمه ای در عرف معنایش تغییر کند و معنای جدید توهین و هتک به حساب آید نسبت به ترتب حکم هتک و توهین باید همین معنای جدید لحاظ شود.

اگر کسی قسمتی از تعلیمات دینی را برنتابد و به مخاطب داعشی خطاب کند اگر جمله واقعا برای اهل بیت باشد این شخص ساب النبی محسوب می شود.

پاسخ آیت الله: اگر نداند این گفته برای اهل بیت علیهم السلام است یا این گفته اش به واسطه ی این است که چون آن کلام را به زعم خود غیر منطقی می داند اصل صدور آن را از معصوم قبول ندارد – هر چند به عنوان روایت نقل شده است – و یا ادعایش این است که حدیث، معنای دیگری دارد ساب نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار