بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:درخواست نماینده مجلس برای پخش ربنای شجریان؛تلگرام برای کاربری ایرانی امن نیست؛ و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۳۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶ 02 June 2016
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دستور سران داعش به قتل نیروهای خودی در فلوجه

حسن عبدالهادی" جانشین فرمانده کل گردان های سید الشهدای عراق روند عملیات آزادسازی شهر فلوجه را تشریح کرد و گفت: گمان می‌کنم عملیات محاصره شهر فلوجه به زودی پایان خواهد یافت، به لطف خدا جوانان ما در نیروهای امنیتی عراق موفق شدند وارد دو منطقه "الشهدا" و "صناعی" در فلوجه شوند. وی همچنین گفت: بمباران مراکز داعش در فلوجه همچنان ادامه دارد، بر اساس اطلاعاتی که از اهالی فلوجه به دست آوردیم در حدود 1000 تروریست تکفیری داخل فلوجه مستقر شده‌اند، یگان‌های جنگ الکترونیک نیروهای داوطلب مردمی نیز به واسطه شنود ارتباطات تروریستها متوجه شدند تعدادی از داعشی های مستقر در فلوجه از اتباع کشور چین هستند. همچنین فرماندهی گروه تروریستی داعش به نیروهای خود در فلوجه دستور داده است نیروهای زخمی خود در فلوجه را به قتل برسانند. باشگاه خبرنگاران این خبر را منتشر کرد.


پیشنهاد لاریجانی به عارف

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: زمزمه‌هایی مبنی بر دعوت رئیس مجلس از محمدرضا عارف برای ریاست مرکز پژوهش‌ها به گوش می‌رسد اما تاکنون از مراجع رسمی این خبر را دریافت نکرده‌ایم. وی افزود: اعضای فراکسیون امید از ریاست محمدرضا عارف بر مرکز پژوهش‌های مجلس استقبال می‌کنند و استفاده از تجربیات و دانش وی را برای این بخش مناسب می‌دانند. خبرگزاری فارس این خبر را منتشر کرد.

تلگرام برای کاربری ایرانی امن نیست

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران که مقرش در نیویورک است طی تحقیقاتی متوجه شده که شرکت‌های تلگرام، فیس‌بوک و گوگل از دستاوردهای جدید برای امن کردن حساب‌های کاربران ایرانی استفاده نمی‌کنند و بدین ترتیب غیرعامدانه باعث راحت‌تر شدن کار هکرها می‌شوند. در سایت رسمی این کمپین در این باره آمده است: «این شرکت‌ها با در نظر نگرفتن شرایط سیاسی ایران که دستگاه‌های حکومتی با سوءاستفاده از دسترسی خود به زیرساخت‌های ارتباطی، یکی از ناقضان حریم خصوصی افراد و حمله‌کنندگان سایبری هستند، در استفاده از آخرین روش‌های امن کردن کاربران و از بین بردن این تهدیدات در برابر هکرهای حمایت شده از سوی دستگاه‌های حکومتی، از خود جدیتی به خرج نمی دهند.»

درخواست نماینده مجلس برای پخش ربنای شجریان

هم‌زمان با درخواست خانه موسیقی از صداوسیما برای پخش ربنای شجریان در ماه رمضان، یکی از نمایندگان مجلس نیز با ابراز علاقه در این‌باره گفت: «امیدوارم نخستین روزه امسال را با شنیدن آوای دل‌نشین ربنای استاد شجریان باز کنم.» اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد، پخش صدای ربنای محمدرضا شجریان را یک خواست ملی دانسته و اظهار امیدواری کرده که صداوسیما بهتر است به خواست ملی مردم ایران نیز توجه داشته باشد. خبرگزاری ایلنا این خبر را منتشر کرد.

انتقاد تند سید علی خمینی از عملکرد برخی روحانیون

حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی یادگار امام (ره)در همایش همایش بزرگ مبلغین ماه مبارک رمضان در گرگان،گفت: این چپ و راست ها مردم و حکومت را از هم جدا کرده است. این مسئله شاید از نظر سیاسی درست باشد ولی از نظر تعامل اشتباه است. نباید این خط کشی ها و دیوارها آنقدر بلند شود که ارتباط را در جامعه کمرنگ کند.بگذارید گروه‌های سیاسی با هم جلسه بگذارند و صحبت کنند. در سال‌های اخیر این مسئله کمرنگ شده بود. در زمان کودکی یادم هست دو رقیب انتخاباتی که با هم تند بودند در حرم امام (ره) با هم می‌گفتند و می‌خندیدند. گروه‌های سیاسی لازم است ارتباط‌ها را حفظ کنند.اختلاف‌ها هرچقدر پایین‌تر بیاید و به سطح خیابان برسد دوری‌ها و جدایی‌ها هم بیشتر می‌شود. باید با برگزاری جلسات مشکلات را حل کرد.روحانیت نباید از جامعه جدا شود، روحانیت نباید محدود به مسجد شود. باید از تفرقه دوری کرد و بر اتحاد تشویق کرد. برخی بلندگوها بر طبل تفرقه و دشمنی می‌کوبند و باید مراقب آن‌ها بود. خبر آنلاین این خبر را منتشر کرد.

نگران درس‌خوانده‌های انگلیسیم

محمدجعفر اسدی، مشاور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با ابراز تأسف از این که «بچه‌های برخی مسئولین کشور در انگلیس درس می‌خوانند» گفت: «نگران کسانی هستیم که در انگلیس پرورش پیدا کرده‌اند.» سرتیپ اسدی، فرمانده پیشین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،تأکید کرد: کسانی که در انگلیس درس می‌خوانند، نمی‌توانند به کشور خدمت کنند کسانی می‌توانند به این کشور خدمت کنند که فرهنگ‌شان فرهنگ جهادی است. خبرگزاری مهر این خبر را منتشر کرد.

ناراحتی خاتمی از دوقطبی شدن فضای سیاسی

آیت الله خاتمی دو قطبی کردن جامعه را خیانتی بزرگ به نظام دانست و گفت: دوقطبی کردن  به این معنا است که کسانی فکر کنند به جز مقام معظم رهبری شخص دیگری است که حرف آخر را بزند. وی افزود: حقیقت این است که در کشور یک رهبر وجود دارد و اوست که حرف آخر را می زند و کلام او فصل الخطاب است، خوشبختانه این سخن مردم و مسؤولان نظام اسلامی است، باید توجه داشت این روش استکبار است که می خواهد جامعه را گروه گروه کند. عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تمام دلسوزان انقلاب باید خطر دو قطبی شدن جامعه را درک کنند، اظهار داشت: برای مواجهه با این خطر همه باید بر این نکته تأکید کنند که فصل الخطاب رهنمودهای ولایت است و در عمل همراهی با رهبر معظم انقلاب را نشان دهند، در یک کلمه امروز  تجلیل از امام راحل عظیم الشأن تجلیل از مقام معظم رهبری است و این دو را نمی توان جدای از یکدیگر دید. رسا متن این سخنرانی را منتشر کرده است.

واکنش ابراهیم یزدی به ادعای بی‌بی‌سی

ابراهیم یزدی در گفت‌وگویی به ادعای شبکه تلوزیون بی.بی.سی فارسی در مورد ارسال پیام امام خمینی به دو رئیس جمهور آمریکا پاسخ داده و می‌گوید: این سخن نادرستی است. اولاً آقای [امام] خمینی پیام شخصی برای کارتر نفرستاد بلکه این کارتر بود که پیام فرستاد و آقای خمینی به پیام او جواب داد. ثانیاً مبادله این پیام‌ها برای اولین بار توسط گاری سیک، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر، در کتابش ‏Sick, Gary ; All Fall Down. American’s Tragic Encounter With Iran. New York; Random House,1985 ‎‏ منتشرشد. ترجمه مطلب گاری سیک در باره مبادله پیام‌ها توسط مرحوم سرهنگ نجاتی در کتابش: تاریخ بیست و پنجساله ایران – ازکودتا تا انقلاب، جلد دوم انتشارات رسا ۱۳۷۱، ص ۲۷۸ بطور کامل آمده است. گزارش گاری سیک از تماس‌های دیپلماتیک در پاریس و مبادله پیام‌ها ناقص و بعضاً یکجانبه با مقاصد خاص بود. بنابراین با درخواست شادروان سرهنگ نجاتی،متن کامل پیام‌های کارتر و دولت آمریکا به آقای [امام] خمینی و پاسخ‌های ایشان را که بطور کامل در دفتر روزانه‌ام در دوران فعالیت در نوفل‌لوشاتو و همزمان با دیدار‌ها و مبادله پیام‌ها، نوشته بودم، در اختیار آقای نجاتی گذاشتم که در همین جلد از کتاب ایشان(ص۲۸۸) آمده است. متن کامل تماس‌های دیپلماتیک در نوفل لو شاتو در جلد سوم خاطراتم:«شصت سال صبوری و شکوری- ۱۱۸ روز در نوفل لوشاتو» آمده است. ایلنا این خبر را منتشر کرده است.

واکنش یک نماینده خبرگان به تعبیر"لیست انگلیسی"

آیت الله بطحایی نماینده تهران در مجلس خبرگان که از لیست امید به این مجلس راه یافته در مصاحبه با روزنامه شرق، به موضوع"فهرست انگلیسی " که در آستانه انتخابات، از سوی عده ای مطرح شد پاسخ اد. این پرسش و پاسخ را می خوانید:در بحث‌هایی که بعد از انتخابات مطرح می‌شد با عنوان فهرست انگلیسی، برخی جریان‌ها سعی داشتند فهرست خبرگان مردم را فهرست انگلیسی معرفی کنند. این در حالی بود که هفت تا هشت نفر از اعضا مشترک بودند. پاسخ شما به این گروه‌هایی که این موارد را مطرح کردند و این ایرادات را به فهرست می‌گرفتند، چیست؟ 
فراماسونری و فراماسون در کشور دشمن دیرپای ما یعنی انگلیس تشکیل شده است. این گروه و حزب برای اینکه چهره‌های موجه جامعه را لکه‌دار و به‌تعبیری شخصیت‌کشی کنند تا بعد شخص‌کشی کنند، هر حرکتی را انجام داده‌اند. همان‌طورکه این رویه را در مورد سیدجمال‌الدین اسدآبادی به کار بردند. برای اینکه آن مرد مجاهد مبارز و چهره بین‌المللی مذهبی را از چشم مردم بیندازند، گفتند نیروی ماست. گفتند سیدجمال‌الدین فراماسون است. یا در عصر معاصر همین، شهید بهشتی که بعد از ترور او، رادیوهای بیگانه اعلام کردند، شخصیت دوم ایران ترور شد. یعنی اول امام و دوم بهشتی، اما در آن مقطع زمانی علیه این بزرگوار چنان شایعه ساختند که ایشان را از چشم مردم بیندازند. شخصیت‌کشی کردند تا شخص‌کشی کنند. بنابراین مسئله اصلاحات و اصولگرایی و به دو جناح تقسیم‌کردن یا ناشی از ناآگاهی از معانی این واژه‌هاست یا خدای‌نکرده از باب غرض است. اگر نمی‌داند و ناآگاهانه حرف می‌زند، جای تأسف است که نادان چرا تقسیم‌بندی می‌کند، اگر دانسته تقسیم‌بندی می‌کند، تقسیم ظالمانه‌ای است. ما قانونی داریم به نام قذف؛ یعنی نسبت ناروا دادن. حالا ما اگر آن را توسعه بدهیم، جزا هم دارد که جزای آن ٨٠ تازیانه است. کسی که می‌گوید من مسلمان و پیرو پیغمبر و حافظ این انقلاب هستم، چطور می‌توانیم انگ انگلیسی به او بزنیم. این خواسته آنها، غیرمستقیم است. به دهان بعضی از ساده‌لوح‌ها هم می‌اندازند که باعث شکاف و اختلاف می‌شود. ابن تهمت نارواست.


علت اعتراض قهرمان المپیک به داوران

بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری کشورمان از زدن حرکت سوم در دو ضرب در جام دهه فجر انصراف داد.او در حرکت اول 225 کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت دوم وزنه 231 کیلوگرم را انتخاب کرد اما به دلیل خطایی که داشت داورام حرکت او را مردود اعلام کردند که این موضوع با اعتراض او و سجاد انوشیروانی روبرو شد. بعد از این اتفاق سلیمی از انجام حرکت سوم انصراف داد.علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بعد از این اتفاق دقایقی با سلیمی صحبت کرد و از او خواست آرامش خود را حفظ کند.در حرکت یک ضرب سلیمی به قهرمانی رسیده بود.فارس این خبر را منتشر کرده است.


درخواست ایران از سهم اوپک

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران قبل از نشست اوپک در وین گفت: «من با یک سقف تولید کلی برای اوپک موافق نیستم».تهران معتقد است که باید اجازه داشته باشد تولید خود را به سطح قبل از تحریم‌ها برساند.زنگنه همچنین خواستار متمرکز شدن بحث اعضای اوپک روی برقراری سهمیه‌های تولید مجزا برای تک تک اعضا شد.وی گفت: «بدون سهمیه‌های کشوری، اوپک نمی‌تواند هیچ چیز را کنترل کند».وی تأکید کرد که تهران مستحق سهمیه‌ای 14.5 درصد کل تولید اوپک است که این مبتنی بر سطح تولید تاریخی است.


انتقاد شدید ولیعهد سعودی از جانشین خود

سایت سعودی « الوطن آنلاین» فاش کرد که «محمد بن نایف بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی و وزیر کشور با انتقاد شدید تلویحی از « محمد بن سلمان» جانشین خود و وزیر جنگ سعودی اعتراف کرد که توطئه های سعودی در یمن و سوریه شکست خورده است.سایت الوطن آنلاین که ساعتی بعداز انتشار این خبر در اینترنت قابل دسترس نیست، نوشت: در حاشیه نشست مشورتی سران کشورها عضو شورای همکاری که سه شنبه گذشته در شهر جده عربستان برگزار شد، بن نایف با حمد و ثنای خدا درباره نعمت های فراوان به سعودی تاکید کرد که دخالت عربستان در بحران های منطقه ناشی از تمایل دائمی آن نسبت به ثبات و امنیت منطقه بود.
الوطن آنلاین در این خبر که امروز ساعت ۹ و ۲۱ آن را منتشر کرد ، به نقل از ولعیهد سعودی افزود: به همین دلیل سعودی به ندای حمایت از (به اصطلاح) دولت قانونی یمن لبیک گفت تا ملت یمن به امنیت و ثبات دست پیدا کنند.به نوشته الوطن آنلاین، بن نایف تاکید کرد: اما باید گفت که عملیات توفان قاطعیت زمان زیادی به طول انجامید و اوضاع خارج از پیش بینی های ما پیش رفت چون کشورهای عضو ائتلاف به ماموریت هایی که به آنها واگذار شده بود،عمل نکردند.بن نایف درباره پرونده سوریه نیز گفت: پیش بینی ما این بود که با کمک ترکیه و ایالات متحده آمریکا، نظام سوریه را سرنگون می کنیم و تکیه زیادی به اطمینان بخشی ها در این زمینه کردیم اما وعده هایی که داده شده بود در عرصه واقعیت تحقق پیدا نکرد و با کمال تاسف در دو سال گذشته بحران های زیادی را در جهان عرب شاهد بوده ایم.وی تاکید کرد: این مسائل ایجاب می کند در سیاست ها و محاسبات خود تجدید نظر کنیم و در صورت نیار حتی عقب نشینی های واقعی و دردناکی در پرونده های مذکور داشته باشیم، این در صورتی است که قصد داشته باشیم جهان عرب را به ساحل امنیت رهنمون شویم و آن را از درگیری و کشت و کشتار نجات دهیم.


تعداد برده‌های امروزی در تاریخ بی‌سابقه است

محققان در تحقیقی که به تازگی منتشر شده تخمین می‌زنند که ۴۵ میلیون و ۸۰۰ هراز نفر در ۱۶۷ کشور دنیا به بردگی گرفته شده‌اند.براساس گزارش موسسه استرالیایی «آزاد راه برو» Walk Free Foundation، نزدیک به ۶۰٪ این جمعیت در پنج کشور زندگی می‌کنند؛ هند (با بیشترین تعداد برده‌های مدرن)، چین (۳/۴ میلیون نفر)، پاکستان (۳/۱ میلیون)، بنگلادش (۱/۵ میلیون) و ازبکستان (۱/۲ میلیون). بر‌ده‌داری مدرن به قاچاق انسان، کار اجباری، استثمار جنسی، و گونه‌های دیگری از برده‌داری در قرن ۲۱ام اطلاق می‌شود.برده‌داری در تمام کشورهای جهان غیر‌قانونی است اما همچنان در همه کشورها وجود دارد. به نسبت جمعیت، بیشترین آمار برده‌داری متعلق به کره شمالی است که ۴/۴٪ کل جمعیت را در برمی‌گیرد (۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به نسبت ۲۵ میلیون نفر کل جمعیت). بعد از کره‌شمالی، بیشترین آمار متعلق به ازبکستان با ۴٪ کل جمعیت، کمبوج با ۱/۶٪، هند با ۱/۴٪  و قطر با ۱/۴٪ است.



محرومیت 10 ساله برای شهردار نیشابور

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و اخبار ضدونقیضی که در رسانه‌های محلی نیشابور و استان مطرح می‌شد، شهردار نیشابور با حکم وزارت کشور از سمت خود عزل شد.در این زمینه، رئیس شورای شهر نیشابور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حکم عزل شهردار نیشابور در تاریخ 11 خرداد صادر شده است؛ در این حکم جناب آقای عباس حسینی، شهردار سابق نیشابور به مجازات محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس و مدیریتی در دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های مشمول این قانون، به مدت 10 سال است.احمد همت‌آبادی با بیان اینکه تا چند روز پیش این امر به صورت غیررسمی در رسانه‌ها بازتاب داشت، تصریح کرد: دیروز هم ساعت سه و نیم نامه‌ای از وزارت کشور آمده است مبنی‌بر اقدام لازم شورا در انتخاب سرپرست.وی در پاسخ به اینکه شهردار طی چه اتهاماتی عزل شده است، بیان کرد: من حکم تخلفات شهردار را ندیده‌ام اما به‌طور کلی می‌دانم که سیزده تخلف ریز و درشت برای ایشان ثبت شده است.همت‌آبادی با بیان اینکه دفتر شهردار پلمب نشده است، افزود: شهردار نیامده و حکم خود را هم دریافت کرده است. دفتر شهردار پلمب نشده و مسئول دفتر ایشان هم در محل حضور دارند و زمانی که سرپرستی مشخص شود، تغییر و تحولات بعدی و وضعیت اموال اتاق شهردار مشخص می‌گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار