دکتر داهیم : باتوجه به مشخص نبودن وضعیت مایه کوبی و سلامتی دامهای خرید و فروش شده در میدان دام توصیه می شود از میدان تا جاییکه امکان دارد دام خریداری نشود.
کد خبر: ۲۲۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹ 15 May 2016

دکتر داهیم


جوان پرس :
 
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: مبارزه با بیماری تب برفکی نیازمند همکاری دامداران است.

کامران داهیم در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه فعالیت‌های متعددی در این استان در راستای کنترل تب برفکی در این استان انجام‌شده است اظهار کرد: واکسیناسیون بدون کنترل نقل، انتقال و تردد دامها نمی تواند جلوی بیماری را بگیرد لذا باید برای مبارزه با بیماری تب برفکی دامداران همکاری های لازم را انجام دهند.

داهیم تصریح کرد: باتوجه به مشخص نبودن وضعیت مایه کوبی و سلامتی دامهای خرید و فروش شده در میدان دام توصیه می شود از میدان تا جاییکه امکان دارد دام خریداری نشود.

وی مدت زمان قرنطینه دامها را سه هفته عنوان کرد و گفت: در صورت خریداری دام از میدان دام مبداء دام خریداری شده را برای پیگیریهای بعدی یادداشت و دامهای خریداری شده خود را حداقل ۳ هفته در محلی جدا از سایر دامها نگهداری شود.

وی گفت: ضروری است دامداران در صورت تردد به میدان دام بعد از مراجعت کلیه لباس ها تعویض کرده، آنها شسته و استحمام کرده و بعد از مراجعت از میدان به دامداری به هیچ وجه تا استحمام نکرده اند با سایر دامداران روستا ملاقات نکنند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: دامداری و تجهیزات آن باید هر روز تمیز شده و حداقل هر سه روز یکبار با مواد ضدعفونی کننده مناسب ضد عفونی شوند.

وی خاطرنشان کرد: از لباس مخصوص دامداری برای کار در دامداری استفاده و آنها هفته ای حداقل ۲ بار شسته شود.

داهیم گفت: دامداران در صورتیکه دام بیمار دارند باید آنرا در محلی جداگانه نگهداری کرده و تا بهبودی کامل با سایر دامها مخلوط نکنند و در صورتیکه محلی جداگانه برای نگهداری دام بیمار ندارند محل نگهداری دامها را با پلاستیک به دو قسمت تقسیم کرده و دامهای بیمار را در یکی از آنها نگهداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه حتما از دامپزشک برای درمان دامهای مبتلا کمک بگیرند و هیچگاه خوددرمانی نکنند گفت:در صورت بروز بیماری در دامداری به سایر همسایه ها و دامداران برای رعایت نکات لازم اطلاع رسانی شود و حتما شبکه دامپزشکی شهرستان را در جریان امر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نباید فاضلاب دامداری وارد زمین های اطراف یا داخل روستا شود زیرا باعث انتشار سریع بیماری های دامی بخصوص تب برفکی می شود.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی تصریح کرد: دامداران نباید دامهای تلف شده خود را جلوی سگ و گربه بیندازند چون باعث انتقال سریع بیماری به سایر دامداریهای مجاور خواهند شد. تلفات باید دفن بهداشتی شوند به این منظور گودالی به عمق ۵/۱ تا ۲ متر در محلی دور از روستا و بدون رفت و آمد کنده به کف آن آهک و سپس روی آهک آب پاشیده و تلفات را روی آن انداخته و دوباره روی آن آهک پاشی و ضد عفونی کرد
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار