مروری بر روزنامه‌های شنبه ۲۵ اردیبهشت؛
روزنامه‌های آغاز هفته دو موضوع سیاسی انتخاب رئیس مجلس و همچنین فوتبالی قهرمانی استقلال خوزستان را در کانون توجه خود قرار داده است، حال آنکه موضوع احتمال لغو سفر حج تمتع امسال و حقوق نجومی برخی مدیران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۲۲۹۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹ 14 May 2016

روزنامه‌های آغاز هفته دو موضوع سیاسی انتخاب رئیس مجلس و همچنین فوتبالی قهرمانی استقلال خوزستان را در کانون توجه خود قرار داده است، حال آنکه موضوع احتمال لغو سفر حج تمتع امسال و حقوق نجومی برخی مدیران از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب از جمله شرق، اعتماد و وقایع اتفاقیه، سخنان محمدرضا عارف، منتخب تهران را در کانون توجه خود قرار داده اند. این روزنامه ها این اظهارات عارف را اتمام حجت اصلاح طلبان برای انتخاب رئیس مجلس آینده قلمداد کرده اند. روزنامه اعتماد در همین زمینه در گزارشی با عنوان «کسی كه عقب‌نشینی مي‌کند، اصلاح‌طلب نیست» نوشته: «دومين ديدار روز پنجشنبه عارف با انجمن اسلامي معلمان بود؛ ديداري كه در آن به مطالبه اكثريت جامعه اشاره شد و منتخب اول تهران تاكيد مي‌كند كه مطالبه اكثريت جامعه تغيير است. به گزارش ايرنا عارف گفت: مطمئنا بر اساس مطالبه اكثريت جامعه كه به دنبال تغيير در مجلس بودند عمل مي‌كنم زيرا اگر بخواهيم به خواست مردم بي‌اعتنا باشيم آيندگان درباره ما داوري خوبي نخواهند كرد. وي در خصوص بحث رياست مجلس اظهار داشت: شخصا حق ندارم به خواست مردم بي‌توجهي كنم. عارف در بخشي ديگر از سخنانش درباره مطالبات معلمان گفت: پيگيري معضلات ومشكلات معلمان آموزش و پرورش از اولويت تحول‌خواهي است. منتخب مردم تهران در اين باره افزود: در خصوص مسائل و مشكلات معيشتي ومطالبات سياسي، اقتصادي وفاصله حقوقي وتحولات آموزش وپرورش بحث و تبادل نظر كردند. براساس اين گزارش نمايندگان استان‌هاي انجمن اسلامي معلمان ايران از عارف خواستند تا به‌عنوان رييس مجلس وارد عرصه شود تا در جهت رونق اقتصادي و ايجاد آرامش و همدلي در جامعه اقدام كند.»


در همین زمینه روزنامه شرق نیز در یادداشتی به قلم محمد جواد حق شناس با عنوان چرا دکتر عارف می نویسد: «منتخبان ملت به‌ ویژه نمایندگان مستقل و لیست امید و صاحب‌نظران اعتدال و اصلاحات فراموش نکنند که شرایط اقتصادی کشور به‌شدت محتاج پویایی و تحرک مجلس است و انتخابی به غیر از خواست مردم برای تغییر به معنای توقف تغییرات ضروری مجلس خواهد بود. مبادا ترس از مخالفت عده‌ای قلیل از دلواپسان منجر به تسلیم همه ظرفیت‌ها و دستاورد دولت و ملت برای برون‌رفت از بحران و حصول به شکوفایی اقتصاد ملی شود. مبادا تصور کنیم همه وظیفه مجلس و دولت دفاع از توافق‌نامه برجام است. برجام شرط لازم برای منافع ملی و شکوفایی اقتصاد کشور است اما شرط کافی نیست. برجام زمانی ارزشمند است که زمینه لازم برای بهره‌مندی از فرصت‌های پسابرجام فراهم شود و سیاست‌ها و برنامه‌های درستی تدوین و به‌درستی اجرا شوند.

نيروهاى مستقل و ميانه كه با مساعدت ليست اميد اينك در بهارستان جاى گرفته‌‌اند، شايسته است به عهد و وظيفه اخلاقى، سياسى خود پايبندى نشان دهند و خواسته مردم و ضرورت‌های ملی را فراموش نكنند. چراکه ریاست هر سه قوه در جای خود مهم است. »


روزنامه ایران در یادداشتی به قلم حسین عبده تبریزی به موضوع حقوق های میلیونی برخی مدیران اشاره می کند. عبده تبریزی در این یادداشت با عنوان «راهکارهای شفاف‌سازی حقوق مدیران دولتی» نوشته: «چون در رده‌های بالای اجرایی و مدیریت اقتصادی، امکان وقوع فساد و پدیده‌‌هایی چون رانت‌خواری و ویژه خواری متداول است، بهتر است ما حقوق و مزایای بالا را داشته باشیم تا اینکه به افزایش وقوع فساد کمک کرده باشیم. در همه جای دنیا این متداول است و مدیران بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی دریافت‌های بالاتری دارند. البته در این کشورها شفافیت بیشتری هم وجود دارد و همه مردم می‌دانند که رده‌های بالا و پایین اجرایی و مدیریتی دقیقاً چه مقدار حقوق و دستمزد و همچنین تسهیلات در اختیار دارند. در حالی که در کشور ما این موضوع روشن نیست و برای بسیاری از مردم جای سؤال است که یک مدیر اجرایی یا اقتصادی چه میزان حقوق و مزایا دریافت می‌کند. شاید اگر این شفافیت وجود داشت، مردم بهتر درک می‌کردند.

همچنین برخی رویه‌ها در کشورهای دیگر هم وجود دارد که مدیران را تشویق می‌کنند فعالیت اقتصادی بهتری داشته باشند و برای ثروت آفرینی یک بنگاه یا شرکت اقتصادی همت بیشتری به خرج دهند. مثلاً مرسوم است به میزانی که یک مدیر سودآفرینی می‌کند و قیمت سهام بنگاه را بالا می‌برد، پاداش‌هایی متناسب با فعالیتش دریافت می‌کند یا شرکت به این مدیر بخشی از سهام را با قیمت پایه‌ای که در زمان ورودش به شرکت ثبت شده بود ارائه می‌دهند. این موضوع و مشوق‌های این‌چنینی اگر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و تسهیلات و پرداختی‌های مدیران به این سمت سوق پیدا کند قطعاً هم زمینه را برای بهبود کارآیی بنگاه فراهم می‌کند و هم حساسیت‌هایی را که در زمینه حقوق بالا وجود دارد از بین خواهد برد.

به صورت کلی سه رویه شفافیت پرداختی‌ها و نظام‌های پرداخت موجود، طرح‌هایی چون طرح نظام جدید حقوق و دستمزد کارکنان دولت و همچنین افزایش حداقل حقوق طبقه متوسط باید در دستور کار قرار گیرد.».


روزنامه قانون در گزارشی به نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان « ۸۰ هزار سند غيرقابل انكار » نوشته: « در حالی که قبلا یکی از اعضای کمیسیون تحقیقات حوادث 11 سپتامبر اعلام کرده بود ارتباط مستحکمی بین سعودی ها و حملات تروریستی 11 سپتامبر وجود دارد، دیلی بیست گزارش داده است اف بی آی بیش از 80 هزار سند در اختیار دارد که نشانگر حمایت یک خانواده سعودی از هواپیماربایان 11 سپتامبر است. پرونده های اف بی آی مربوط به تحقیقات از یک خانواده سعودی است که در ایالت فلوریدا زندگی می کردند و دو هفته قبل از حملات تروریستی 11 سپتامبر به طور ناگهانی ناپدید می شوند. یکی از اسناد اف بی آی نشان می دهد در تحقیقات به عمل آمده ارتباط زیادی بین یکی از اعضای این خانواده و اشخاصی که در حملات تروریستی 11 سپتامبر نقش داشته اند، وجود داشته است.باب گراهام ،سناتور سابق ایالت فلوریدا در این باره گفت: البته جزییات مربوط به این تحقیقات که در آوریل 2002 میلادی انجام شده، هرگز در اختیار کمیته تحقیق 11 سپتامبر قرار نگرفته است.

پس از آنکه خبرنگاران شکایتی را برای دستیابی به این اسناد ارائه کردند و تنها پس از آنکه گراهام گفت در خصوص وجود این اسناد شهادت خواهد داد، وزارت دادگستری آمریکا حاضر شد 35 صفحه از این اسناد را منتشر کند. این اسناد نشانگر ارتباطات زیاد بین این خانواده سعودی و هواپیماربایان است.»


این روزنامه در کاریکاتور زیر به انتخاب جدید رئیس صدا و سیما واکنش نشان داده است.


این روزنامه همچنین در بخش بی قانونی خود در مطلبی به قلم آیدین سیار سریع با تیتر «خسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان! » نوشته:« پنجشنبه با مسعود مرعشی راهی نمایشگاه کتاب شدیم. موقعیت جغرافیایی شهر آفتاب طوری است که اگر من مرعشی را نمی‌شناختم فکر می‌کردم قصد سوء‌استفاده دارد. بنا به روایاتی اژدهاهای کومودو (این جمع اژدهاها یه جوریه انگار داری شیشه پاک می‌کنی) قبل از برپایی نمایشگاه در این مکان کبوتر خود را که به زبان فارسی دری سخن می‌گفت به جفت‌شان نشان می‌دادند که متاسفانه با شروع نمایشگاه این روند متوقف شده و این گونه‌های جانوری مجبورند با روش‌های فرهنگی همچون سر زدن به غرفه نشر چشمه و مباحثه پیرامون دیالکتیک استعلایی کانت، اژدهای کومودوی ماده را به خود جذب کنند که متاسفانه بی فایده بوده و این گونه جانوری را در معرض انقراض قرار داده است.

لوکیشن نمایشگاه از طرفی آدم را یاد فیلم‌هایی می‌اندازد که دو نفر خلافکار به بیابان می‌روند و چیزهایی را با هم مبادله می‌کنند. شاید یکی از اهداف شهرداری عزیز از بردن نمایشگاه به بیابان هم همین بوده که اگر دو گروه خلافکار برای مبادله گذرشان به بیابان افتاد یهو خودشان را وسط نمایشگاه کتاب ببینند و متحول شوند. ما چه می‌دانیم؟ کار شهرداری که عبث و بیهوده نیست. حتما حکمتی پشت آن نهفته است.

از بحث لوکیشن می‌گذريم و به محتوا ورود می‌کنیم. در جای جای نمایشگاه شمیم کپی رایت به مشام می‌رسید و ترجمه‌های فراوان نشان می‌داد ما چقدر به کسب علم و انتقال آن علاقه‌مندیم. به‌طور مثال شخصی به نام عباس آقا پنجاه جلد ترجمه کرده بود که توجه من را جلب کرد، به مسئول غرفه گفتم عباس آقا تشريف نمیارن؟ گفت: عباس آقا سرشون خیلی شلوغه. برای ارتباط با ایشون به وب سایت شخصی‌شون مراجعه کنین. پرسیدم وب سایت شخصی شون چیه؟ گفت یادداشت کنین. دبليو دبلیو دبلیو دات گوگل ترنسلیت دات کام. اونجا خودتون بزنین انگلیسی به فارسی عباس آقا میاد.

نکته قابل تامل دیگر درآمدن انگبین قضیه در مورد کتاب‌های موفق است. محمود فرجامی یک اشتباهی کرد کتاب بی شعوری را ترجمه کرد. الان یکی باید برود وساطت کند که ناشران بی‌خیال بی‌شعوری شوند. کلا در نمایشگاه امسال بی‌شعوری بیداد می‌کرد. انواع و اقسام بی‌شعوری دیده می‌شد: بی‌شعوری نوشته خاویر کرمنت، بی‌شعوران نوشته کاویر خرمنت، بی شعور نباشید نوشته خاویار کرم ننه، بی شعور دست نزن اثر مازیار المنت، بیششور عوضی مجموعه کپشن‌های اینستاگرام "النا کرم از خودشنت"

واقعا تعجبی نداشت اگه تو دکه عطاویچ تو محوطه شهر آفتاب هم چند نسخه بی‌شعوری ترجمه عطاا... کِرٍمویچ دیده می‌شد.

ولی با این حال خوب نیست همه‌اش غر بزنیم و انتقاد کنیم. باید نکات مثبت نمایشگاه رو هم در کنار نکات منفی در نظر داشت. مثلا توزیع رایگان کتاب عباس جدیدی یکی از مواردی بود که ما در سال‌های قبل نمی‌دیدیم. خسته نباشی دلاور، خدا قوت پهلوان!»


روزنامه شهروند نیز به موضوع قهرمانی استقلال خوزستان پرداخته است. این روزنامه در این گزارشی با تیتر «گرد و خاک خوزستان» نوشته: « هفته آخر لیگ برتر فوتبال همان طور که پیش‌بینی می‌شد بسیار جذاب درآمد، اگرچه میلیون‌ها هوادار پرسپولیس بعد از بازی‌های دیروز زانوی غم بغل گرفتند و از آن سو نیز هواداران خوزستانی جشن قهرمانی برپا کردند. در پایین جدول نیز سیاه‌جامگان توانست در روز آخر حکم بقای خود را دریافت کند و ملوان و راه‌آهن هم به همراه استقلال خوزستان به لیگ دسته اول سقوط کردند».

سه راهکار مقابله با حقوق های چند ده میلیونی مدیران/۸۰ هزار سند غيرقابل انكار!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار