معاون آب و آبفای وزیر نیرو:
با توجه به اینکه ما با محدودیت‌های آبی مواجه هستیم و از سویی نیز ۹۰ درصد تولیدات غذایی ما از کشت آبی تأمین می‌شود، بنابراین در امنیت غذایی و نیازهای شرب و کشاورزی و صنعت، خیلی به آب وابسته هستیم.
کد خبر: ۲۲۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷ 13 May 2016

درياچه اروميه

جوان پرس : معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: مدیریت مصرف و کنترل برداشت از منابع آب حوضه ارومیه، کلید احیای دریاچه ارومیه است. به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، مهندس "رحیم میدانی” با بیان این مطلب اظهار داشت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نسبت به جمعیت آن، دارای منابع آب محدودی است و این در حالی است که ۹۰ درصد از تولیدات غذایی ما از کشت آبی تأمین می‌شود، در حالی‌که در اغلب کشورهای جهان ۶۰ درصد تولیدات غذایی از کشت دیم و ۴۰ درصد از کشت آبی تأمین می‌شود.

وی با بیان این مطلب که دریاچه ارومیه امسال سال خوبی را آغاز کرده و از ابتدای مهرماه سال ۹۴ که آغاز سال آبی جاری است، حدود ۱۴۰ سانتی‌متر به حجم آب دریاچه اضافه شده است، افزود: حجم آب دریاچه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۴۷ سانتی‌متر افزایش داشته است، به‌طوریکه در زمان حاضر شاهد هستیم که سطح دریاچه ارومیه که تا ۱۰۰۰ کیلومترمربع کاهش پیدا کرده بود، هم اینک به ۲۸۰۰ کیلومترمربع رسیده است.
میدانی با اشاره به اینکه در ستاد احیای دریاچه ارومیه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده بود که برخی از آن‌ها مربوط به کوتاه‌مدت و برخی برای بلندمدت بود، اظهار داشت: تعدادی از این برنامه‌ها اجرایی شده و مابقی نیز با قدرت در حال اجراست.
وی مهم‌ترین بخش احیای دریاچه ارومیه را معطوف به برنامه‌هایی دانست که به مدیریت در بخش کشاورزی مرتبط است و در این خصوص گفت: بایستی ۴۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی کنیم تا دریاچه ارومیه زنده بماند.
معاون آب و آبفای وزیر نیرو از دریاچه ارومیه به عنوان آیینه تمام‌نمای کارنامه عملکرد تمامی مدیران مرتبط در بخش آب یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه ما با محدودیت‌های آبی مواجه هستیم و از سویی نیز ۹۰ درصد تولیدات غذایی ما از کشت آبی تأمین می‌شود، بنابراین در امنیت غذایی و نیازهای شرب و کشاورزی و صنعت، خیلی به آب وابسته هستیم.
وی با اشاره به مصرف ۹۲ درصدی آب در بخش کشاورزی گفت: البته ایرادی به استفاده زیاد آب در بخش کشاورزی نیست، زیرا خاصیت بخش کشاورزی همین است که با استفاده از آب بتواند مایحتاج و مواد غذایی مورد نیاز مردم را تولید کند، به عنوان نمونه برای تولید یک کیلو گوشت، ‌۱۵ هزار و ۵۰۰ لیتر و برای یک کیلوگندم، ۱۳۰۰ لیترآب مورد نیاز است، بنابراین برای تأمین امنیت غذایی نیازمند آب هستیم ولی بایستی به‌طور جدی منابع آبی را مدیریت کنیم.
*لزوم افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی
میدانی تصریح کرد: باید بهره‌وری خود را در بخش کشاورزی و حوضه دریاچه ارومیه افزایش دهیم و اگر ۴۰ درصد مصارف در بخش کشاورزی کاهش ندهیم، دریاچه ارومیه به‌یقین زنده نخواهد شد.
وی ادامه داد: وقتی سهم بارش‌ها و سهم مصرف را در حوضه دریاچه ارومیه ارزیابی می‌کنیم ملاحظه می‌شود که در حال مصرف آب در حوضه هستیم، ولی بایستی مصرف صحیح داشته باشیم و نسبت به ظرفیت هر منطقه، الگوی کشت مناسب را انتخاب کنیم و الزام نداشته باشیم که در حوضه دریاچه ارومیه چغندر قند کشت شود، بلکه کشت مناسب با اقلیم که دارای مصرف آب کمتری باشد را در نظر بگیریم.
معاون آب و فاضلاب وزیر نیرو با بیان اینکه حوضه دریاچه ارومیه از حساسیت خاصی برخوردار است، ادامه داد: اگر دریاچه ارومیه خشک شود غیر از عواقبی که از لحاظ ظرفیت اکولوژیکی منطقه ایجاد می‌شود، بستر خشک دریاچه ارومیه منشایی برای ریزگردهای شور که هم برای کشاورزی و هم برای سلامتی مردم مضر است، تشکیل می‌شود، لذا باید مصرف در بخش کشاورزی مدیریت شود تا چنین اتفاقی نیافتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار