اساتید دانشگاه های تبریز و ارومیه به هدف بررسی طرح تحقیقی- پژوهشی غنی سازی تخم مرغ با اسید فولیک در شهرستان مهاباد هم اندیشی کردند.
کد خبر: ۲۲۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴ 13 May 2016

نشست مهاباد

جوان پرس : اساتید دانشگاه های تبریز و ارومیه به هدف بررسی طرح تحقیقی- پژوهشی غنی سازی تخم مرغ با اسید فولیک در شهرستان مهاباد هم اندیشی کردند.
با حضور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری، شورای اسلامی، مسئولین اداری و فرماندهان نظامی و انتظامی، نشست هم اندیشی بررسی طرح تحقیقی پژوهشی، غنی سازی تخم مرغ با اسید فولیک برای اولین بار در سطح کشور با حضور محققین دانشگاه تبریز، ارومیه و مرغداران شهرستان مهاباد، در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه دکتر حسین جانمحمدی استایار دانشگاه تبریز در رابطه با انتخاب شهرستان مهاباد جهت انجام طرح تحقیقاتی گفت: به دلیل عدم توجه مسولان امر در استان آذربایجان شرقی و شناخت و بررسی شرایط استاندارد پرورش مرغداری «زرین تخم مرغ مهاباد»، این شهرستان جهت انجام طرح غنی سازی تخم مرغ با اسید فولیک انتخاب شد.
وی ضمن آنکه از تلاش برای معرفی شهرستان مهاباد به عنوان مرکز ملی غنی سازی تخم مرغ در کشورخبر داد، افزود: در این طرح تحقیقی برای اولین بار در کشور و در واحد «زرین تخم مرغ» شهرستان مهاباد، در دو مرحله موفق شدیم میزان اسید فولیک را به میزان ۱۰۰ میکروگرم در هر تخم مرغ افزایش دهیم.
جانمحمدی تصریح کرد:  محصولات دامی در جوامع پیشرفته نقش مفیدی درتامین نیازهای غذایی دارند. تخم مرغ یک غذای کامل محسوب می شود و در کشور ما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می گردد و سرانه مصرف آن ۱۰ کیلوگرم است، که این میزان نصف سرانه جهانی است.
در این جلسه دکتر ستار باقری کارشناس مدیریت ترویج کشاورزی استان و ارائه کننده طرح گفت: محققان گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی  در مرغداری «زرین تخم مرغ مهاباد» موفق به تولید تخم مرغ هایی با سطح بالای اسید فولیک  شدند.
وی افزود: انتخاب تخم مرغ و غنی سازی آن با کیفیت بالا و قیمت مناسب نسبت به سایر مواد غذایی غنی سازی شده به صرفه تر است و با توجه به این که فراوان ترین محصول دامی به شمار می رود می تواند تهیه آن در مقایسه با تولید قرص های اسید فولیک در دسترس تر است و عدم پنهان کردن اثرات کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ از مزایای غنی سازی تخم مرغ به شمار می رود.
در پایان این نشست ایرج شجاعی معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری ضمن تشکر از واحد زرین تخم مرغ مهاباد جهت هموار کردن این پروژه تحقیقاتی گفت: در ارتباط با سازمان جهاد کشاورزی و حمایت از پروژه امیدواریم بتوانیم راه اندازی طرح تحقیقاتی را یاری نماییم
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار