معاون سیاسی فرماندار خوی:
معاون سیاسی فرماندار خوی گفت: پایانه مرزی رازی یکی از مرزهای حیاتی و مهمی است که امیدواریم با سایست گذاری های صورت گرفته از طرف والی وان مشکلات موجود در این پایانه مرتفع گردد.
کد خبر: ۲۱۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳ 23 April 2016
 
به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین آذربایجان غربی، علی محمدی ایروانلو در دیداربا والی وان کشور ترکیه ضمن تبریک هفته گردشگری ترکیه اظهار داشت: شهر های خوی و وان با نگاهی به گذشته و تاریخ این دو شهر دارای ریشه های فرهنگی مشترک بوده و امروز این ریشه ها و برخی باورهای مشترک زمینه بسیار خوبی برای توسعه ارتباطات و تعامل های فرهنگی و اجتماعی است. 
وی افزود: اساسا کشور جمهوری اسلامی ایران اشتراکات مذهبی و فرهنگی زیادی با کشور ترکیه دارد و یکی از همسایگان مهم و استراتژیک ایران محسوب می شود . 
محمدی ایروانلو اضافه کرد: در خطه آذربایجان ایران با محوریت جمهوری اسلامی ایران همیشه از تعامل ها و ارتباطات در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با کشور ترکیه استقبال کردیم.
وی افزود: شهرستان خوی مثل شهر وان دارای ریشه ای کهن و تاریخی و فرهنگی بالایی دارد و ما ظرفیت های بسیار خوبی برای همکاری با مرکزیت شهر وان داریم .
معاون سیاسی امنیتی فرماندار خوی تاکید کرد: در طول چند سال گذشته اقدامات زیادی در دو کشور ایران و ترکیه در خصوص مرز پایانه رازی صورت گرفته است.
وی با اشاره به دیدار و گفتگوی والی وان با مسئولین شهر خوی تصریح کرد: امیدواریم در دو ماه آینده شروع طرح جامع رازی را خواهیم زد و در مدت تعیین شده این پایانه به شکل استاندارد به سرانجام خواهد رسید.
محمدی اذعان داشت: عملیات عمرانی جاده خوی و پایانه رازی که به کشور ترکیه وصل می شود با توجه به تدابیر صورت گرفته بزودی آغاز می شود و اعتبارات لازم برای این موضوع در نظر گرفته شده و طی چند ماه آینده اقدامات اثر بخشی را در خصوص مسیر خوی و رازی شاهد خواهیم بود. 
 وی همچنین گفت: پایانه مرزی رازی یکی از مرزهای حیاتی و مهمی است که امیدواریم با سایست گذاری های صورت گرفته از طرف والی وان مشکلات موجود در این پایانه مرتفع گردد.
معاون سیاسی امنیتی فرماندار خوی ضمن تبریک هفته توریسم در ترکیه افزود: امیدواریم بزودی مشکلات و مسایل مربوط به تروریسم که امروز در ترکیه و برخی از کشورهای همسایه شاهد آن هستیم  مرتفع شده و توسعه تعاملات این دو شهر تاریخی را شاهد باشیم. 
سخنگوی شورای اسلامی شهر خوی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از برگزاری هفته فرهنگی ترکیه و وان اظهارداشت: این حرکت فرهنگی و گردشگری بسیار ارزشمند بوده و ما هفته گذشته میزبان دوستانی از شهر وان در شورای اسلامی شهر خوی بودیم و مباحث زیادی در خصوص مسایل فرهنگی و گردشگری و تجارت مورد تبادل نظر قرار گرفت. 
سجاد چهره آراء افزود: همانطور که می دانید شهر خوی با دارا بودن سابقه تاریخی بیش از 6000 هزارسال و با داشتن ظرفیت های عظیمی همچون  شمس تبریزی، پوریای ولی و مرجع عالیقدر مسلمانان حضرت آیت الله العظمی خوئی که زادگاه این عالم عظیم الشان می باشد مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است. 
وی تاکید کرد: امیدواریم با تدابیر و سیاست گذاریهای والی وان و استاندار محترم آذربایجان غربی از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرده و زمینه توسعه گردشگری فراهم گردد و همانطور که تعداد زیادی از مسافرین نوروزی از خوی و مرز رازی وارد کشور ترکیه و شهر وان شدند متقابلا مجموعه متولیان شهر وان مقدمات حضور مردم ترکیه و شهر وان را در خوی فراهم سازند.
رئیس کمیسیون امور اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر خوی اضافه کرد: بی تردید شهر خوی از نظر شاخص های اقتصادی هم دارای ویژگیهای ممتازی است همچون فرش ماهی خوی که به یک برند جهانی تبدیل شده، خوی یکی از بزرگترین قطب های تولید عسل کشور ایران با بیش از 20 درصد کل تولید داخلی است و تخمه آفتابگردان که ویژگیهای بسیار منحصر بفردی دارد که طبیعتا می تواند  در زمینه تجارت نیز مورد توجه کشور ترکیه قرار گیرد.
 وی افزود: امیدواریم با بزودی تفاهم نامه خواهر خواندگی بین خوی و وان منعد گردد که زمینه های تعاملات اجتماعی و فرهنگی نیز در کنار فعالیت های تجاری بیش از پیش گسترش یابد.
 
والی وان کشور ترکیه:
اصلاح مسیر رازی می تواند ترانزیت کالاهای ترکیه را سمت این جاده بکشد


بنا به همین گزارش ، ابراهیم تاش یاپان نیز در این دیدار با اشاره به نزدیکی دو شهر وان و خوی افزود: طبیعتا شهر خوی هم از نظر مسیر جاده ای و هم  مسیر ریلی نزدیک ترین شهر ایران به وان می باشد و البته این شهر در استان آذربایجان غربی و کشور ایران از شهرهای مهم و دارای اهمیت زیادی به شمار می آید.
وی با اشاره به اصلاح و آغاز عملیات عمرانی مسیر خوی به مرز رازی افزود: اجرای عملیات عمرانی و اصلاح جاده خوی به سمت مرز رازی مایه خوشحالی است. 
والی وان تاکید کرد: اگر بتوانیم در کنار عملیات عمرانی راه های دو طرف مشکلات مربوط به خود پایانه رازی را در سال جاری مرتفع کنیم و این بخش از اقدامات را نیز در دستور کار قرا دهیم قطعا ظرفیت های دو طرفه بین خوی و وان افزایش یافته و طبیعتا شیوه بهتری برای تعاملات ایجاد خواهد کرد. 
وی اضافه کرد: در صورت اصلاح مسیر خوی به سمت مرز رازی و استاندارد سازی این جاده قطعا اهمیت خوی بیشتر از گذشته خواهد شد و می تواند ترانزیت کالای های ترکیه را از مسیرها و پایانه های مرزی دیگر به سوی خود بکشد. 
تاش یاپان تصریح کرد: طبیعتا زمان بندی ترانزیت کالاهای ترکیه نیز از این طریق هم تسریع شده و هم تریلی های حامل کالای ما با زمان بندی کمتری به تبریز و سلماس دسترسی پیدا می کنند.
والی وان اذعان داشت: صنعت توریسم در کنار خود موجب توسعه فعالیتهای تجاری شده و قطعا در کنار این مسایل نیز تعاملات متقابل دارای اهمیت ویژه ای است و توسعه گردشگری این تعاملات و برادری و همسایگی ما را مستحکم تر می کند.
وی گفت:  موضوع تروریسم متاسفانه موضوعی است که بسیاری از کشورها همچون ایران، ترکیه ، سوریه و عراق هم سالهاست که با آن موجه هستند و انرژی زیادی برای حل آن به کار گرفته اند و این موضوع یک عزم گسترده بین کشورهای دنیا را می طلبد.
وی افزود: همکاری های متقابل بین ایران و ترکیه می تواند در خصوص موضوع تروریسم راه گشا بوده و طبیعتا با افزایش این همکاری ها شاهد امنیت بیشتر در حوزه گردشگری و تجارت خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار