رییس دفتر نماینده ولی فقیه درآذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه: مردم روزه دار استان زکات فطریه در روز عید سعید فطر را به مراکز مجاز دهند و از پرداخت وجه به صندوق‌های غیرمجاز و فاقد مجوز خودداری کنند.
کد خبر: ۱۱۰۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵ 18 April 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، حجت الاسلام کریم حسین‌خانی افزود: شورای زکات استان برای دریافت فطریه مردم صندوق های یکرنگ همراه با کادری که لباس متحد شکل پوشیده‌اند در محل مصلای امام خمینی (ره) ارومیه مستقر خواهد کرد تا نسبت به دریافت فطریه اقدام کنند.

وی اظهار کرد: مردم توجه کنند فطریه‌های خود را فقط به صندوق‌های مجوز دار شورای زکات پرداخت کنند زیرا گاهی اوقات سوء استفاده‌هایی در پرداخت به غیر از این صندوق‌ها، صورت می‌گیرد.

رییس دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: مبلغ زکات فطریه از سوی مراجع تقلید تعیین و زیر نظر حاکم شرع مشخص می‌شود کجا و چگونه هزینه شود و در این خصوص آموزش‌هایی با همکاری شورای زکات داده می‌شود.

زکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در روز عید فطر از سوی مردم پرداخت می‌شود، طبق اعلام دفتر مقام معظم رهبری میزان فطریه افرادی که قوت غالب آنها نان است برای هر نفر ۶۰ هزار تومان تعیین شد و با توجه به اینکه در آذربایجان غربی قوت غالب نان است میزان فطریه هم برای هر نفر ۶۰ هزار تومان است.

مقدار زکات فطره برای هر نفر، حدود سه کیلوگرم از خوراک معمول مردم مانند گندم، برنج، خرما و کشمش است که معادل پولی‌ آنها را هم می‌شود پرداخت کرد.

طبق فتوای فقه ها، این زکات بر کسی واجب است که در شب عید فطر فقیر نبوده و عاقل، بالغ و هوشیار باشد چنین شخصی باید زکات خود و افراد تحت تکفل خود را پرداخت کند.

در روایات اسلامی بر اهمیت زکات فطره تاکید شده است. برپایه این روایات زکات فطره باعث کامل‌شدن روزه است.

ابوبصیر و زراره از امام صادق(ع) نقل کرده‌اند که همان‌گونه که هر کس نماز بخواند و از روی عمد صلوات بر پیامبر(ص) نفرستد نمازش باطل است؛ هر کس روزه بگیرد و عمدا زکات فطره ندهد روزه‌اش قبول نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار