نخستین رویداد فناورانه و ایده های برتر بخش کشاورزی و منابع طبیعی در آذربایجان غربی برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۹۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴ 20 February 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  در این مراسم که در سالن مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد، با اشاره به ضرورت تحقق فرامین مقام معظم رهبری در خصوص تحقق شعار سال و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی، افزود: طرح های فناورانه، کاربردی و نیاز محور دانش بنیان نباید در سطح مقاله و کتابخانه ها کاربرد داشته باشند و باید به صورت عملی و در سر مزارع این یافته ها در جهت افزایش راندمان تولید توسط کشاورزان استفاده شوند.

آقای شهبازی با اشاره به محدویت‌های موجود در زمینه منابع آبی و اقلیمی با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها گفت: امیدواریم با مشارکت شرکت های بخش خصوصی و نفوذ دانش در عرصه کشاورزی بتوانیم میزان بهره وری در بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

این مسئول اظهارکرد: انتقال یافته های تحقیقاتی به مزارع و بخش های بهره برداری از مهم ترین مشکلات بخش کشاورزی است ، اگر یافته های علمی و تحقیقاتی به خوبی در بخش کشاورزی به کار گرفته شود، شاهد تحولی شگرف در این بخش خواهیم بود.

وی با تاکید برنفوذ فناوری و انتقال دانش به بخش کشاورزی از طریق ترویج روش‌های نوین ، بیان کرد: با حرکت به سمت کشاورزی تجاری ضمن افزایش درآمد کشاورزان زمینه حضور بیشتر محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی فراهم می شود.

 شهبازی گفت : فارغ التحصیلان نقش ناچیزی در بهره وری بخش کشاورزی دارند که باید از ظرفیت این دانش آموختگان نیز استفاده شود چرا که بیش از ۳۳ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی بوده و اکثر بهره برداران یا کم سواد یا بی سواد هستند.

مجید رضایی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اشاره به استقرار ۶ شرکت دانش بنیان فعال و فناور در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در مرکز رشد تحقیقات کشاورزی استان ، گفت: ۲ شرکت دانش بنیان نیز تا پایان سال جاری به مجموع شرکت های فناور اضافه و فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

در ادامه این رویداد ، پریسا اسمعیلی کارگزار توانمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آذربایجان غربی ، حاتمی مسئول مرکز رشد تحقیقات کشاورزی و گلشن نواز معاونت پارک علم و فناورزی استان مسائل موجود در خصوص شرکت های دانش بنیان را مطرح و پیشنهادات لازم برای کاربردی کردن و توسعه این فعالیتها ارائه شد.

محورهای برگزاری  این رویداد یکروزه در زیر بخش های صنایع تبدیلی ، ماشین آلات تجهیزات و ابزارآلات نوین کشاورزی ، گیاهان دارویی، آفت کش ها، سموم و کودهای کشاورزی، آنزیم ها و محصولات جانبی استخراجی گیاهی مفید در صنعت ، فناوریهای نانو ، مدیریت پسماند و ضایعات کشاورزی بود که عناوین و اهداف اجرایی ۱۳ طرح  فناورانه در ادامه برنامه برای حاضرین ارائه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار