سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کاشت و بررسی سازگاری ۶۹ ژنوتیپ امید بخش سیب درختی در شهرستان ارومیه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹ 22 April 2022

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، جعفر وحدت افزود : در راستای اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام سیب درختی ،معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  با همراهی محققان مرکز تحقیقات استان با هدف بررسی سازگاری 69 ژنوتیپ امید بخش سیب که از پژوهشکده میوه های معتدله و سردسیری کشور تهیه و تدارک دیده شده اند نسبت به کاشت این ژنوتیپهای سیب در دو محل در شهرستان ارومیه اقدام کرده است.

وحدت تصریح کرد: یکی از اهداف مهم سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی برای رونق بازار سیب درختی ، واردات ارقام جدید و بازار پسند به استان است که علاوه بر تنوع سبد میوه سیب، بتواند در تمام فصول  زراعی با ورود ارقام جدید زودرس و میان رس، باعث افزایش درآمد باغداران شود.

وی خاطر نشان کرد: به همین منظور در سالجاری دو طرح سرشاخه کاری درختان سیب و انتخاب مشارکتی ارقام سیب را در دست اجرا دارد تا با تغییر ارقام موجود و ورود ارقام جدید موجب رونق بازار داخلی و خارجی سیب در استان شود.

وحدت ابراز امیدواری کرد، پس از بررسی و تایید نهایی سازگاری  تعدادی از این ژنوتیپها، سبد میوه سیب در استان از تنوع بیشتری برخوردار می شود.

وی گفت : همچنین موجب افزایش  تولید ارقام جدید و بازارپسند و متناسب با ذائقه مردم در کشور می شود،  که با این روند  می توانیم نسبت به تامین بخشی از نیاز بازارهای هدف خارجی اقدام موثری را انجام دهیم تا در آینده ای نزدیک علاوه بر رونق اقتصادی در بخش باغبانی موجبات اشتغالزایی و ارزآوری به کشور نیزاز این طریق فراهم شود.

وی اضافه کرد:  این امر باعث خواهد شد سیب تولیدی در بازه زمانی چند ماهه به بازار عرضه و در قالب تولید زود رس ،میان رسان و دیر رس باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار