سومین جشنواره بیدمشک ارومیه، طی روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه در محوطه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه پذیرای بازدیدکنندگان است.
کد خبر: ۱۰۳۶۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸ 31 March 2022

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، سومین جشنواره بیدمشک ارومیه با حضور جمعی از مسئولین شهری ارومیه،فرماندارارومیه،فهیم چتین سرکنسول جدید ترکیه در ارومیه و فرمانده سپاه شهدای ارومیه در محوطه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه آغاز شد.
حسین مهدیزاده شهردار ارومیه در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره بیدمشک در ارومیه استقبال گسترده شهروندان از این جشنواره را نشانگر اعتقاد مردم به آیین ها و سنت های قدیمی عنوان کرد.
مهدی زاده، برگزاری سومین جشنواره بیدمشک ارومیه را  آغازگر برگزاری جشنواره های متعدد طی سالجاری در ارومیه دانست و گفت: طی سالجاری جشنواره های مختلف و متناسب با فرهنگ و سنت های مردم ارومیه نظیر جشنواره انگور برگزار خواهد شد.
وی برگزاری جشنواره های مختلف در ارومیه را احیاگر سنت های قدیمی این شهر و انتقال آن به نسل آینده عنوان کرد.
مرتضی منافی نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیهنیز در ادامه مراسم هدف از برگزاری «جشنواره بیدمشک» را ایجاد نشاط اجتماعی و آشنایی با سنت‌ها و رسوم ارومیه عنوان کرد.
منافی افزود:امسال سومین جشنواره بیدمشک در آذربایجان غربی و به همت سازمان اجتماعی،فرهنگی و ورزشی شهرداری ارومیه در محوطه این سازمان برگزار می شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه ایجاد نشاط اجتماعی و آشنایی با سنت‌های شهر ارومیه را از اهداف اصلی برگزاری جشنواره بیدمشک دانست و تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف و متناسب با فرهنگ و سنت‌های ارومیه همانند جشنواره انگور و بیدمشک سبب شده تا شهر ارومیه با این نمادها در سطح کشور شناخته شود.
وی افزود:بیدمشک ارومیه در سال ۹۱ به شماره ۴۷۸ در فهرست آثار ملی میراث نامملوس کشور در گستره استان آذربایجان غربی به ثبت رسیده است.
منافی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر ارومیه تلاش می کند تا دیگر آداب و رسوم این شهر را که در خطر ثبت و معرفی به نام شهر های دیگر است حفظ و تحت عنوان برند ارومیه در سطح کشور و منطقه بشناساند.
عضو شورای شهر ارومیه، با بیان اینکه این محصول در  ۴۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی آذربایجان غربی کشت می شود گفت: هر سال یک هزار تن محصول بید مشک در استان برداشت می شود و ۲ میلیون لیتر عرق بیدمشک در استان تولید می شود.
منافی عمده کشورهای مقصد صادرات عرق بیدمشک را عراق ،ترکیه و آذربایجان عنوان کرد و گفت: در کنار عرق بیدمشک انواع نقل بیدمشک نیز به این کشورها صادر می شود.
رییس سازمان اجتماعی،فرهنگی و ورزشی شهرداری ارومیه نیز در ادامه این مراسم گفت:سومین جشنواره بیدمشک ارومیه طی روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه در محوطه سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری ارومیه آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را احیای سنت های دیرینه عرق گیری و انتقال آن به نسل جوان و معرفی گیاه بیدمشک به عنوان گیاه دارویی و نماد ارومیه و آذربایجان غربی و برند سازی آن عنوان کرد.
 وی اظهار کرد:  با برگزاری جشنواره بیدمشک علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی  ارتباط نسلی بین نسل جدید و گذشته  برقرار می شود.
نقی پور  گفت: بیدمشک  که نوید بخش بهار است از یک  ظرفیت  بسیار زیاد در تجارت جهانی برخوردار است و این امر مهم باعث رونق اقتصادی و اشتغال زایی می شود.
وی بیان کرد:  برگزاری جشنواره بیدمشک  و معرفی ظرفیت های  آن در سطح کشور و جهان منجر به بازار یابی این محصول می شود.
نقی پور با بیان اینکه این جشنواره برای سومین بار در شهر ارومیه برگزار می‌شود گفت:  در کنار برگزاری این جشنواره برنامه‌های متنوع و شاد از قبیل تکم گردانی و عاشیق نیز برگزار می شود.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار