متعارفی رئیس نظام پرستاری خوی گفت : عدم اخذ مالیات از کارانه خواسته عمومی پرستاران کشور است .
کد خبر: ۱۰۱۵۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱ 12 December 2021

دکتر حسین متعارفی رئیس نظامپرستاری خوی در گفتگو با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی گفت : هفته پرستار امسال با شعار پرستاری و رفع موانع خدمت تامین حقوق مردم و ارتقاء سلامت از ۱۷ آذر تا ۲۳ آذر شروع شده است .
وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری خوی جزو اولین شهرهایی اس که در سال ۱۳۸۲ هیئت مدیره خود را انتخاب و همزمان با مرکز کشور شروع به خدمت رسانی نموده است .

وی گفت : شورای عالی نظام پرستاری کشور از ۲۵ عضو تشکیل شده است که ۱۶ نفراز آنها کارشناس عالی پرستاری آموزشی هستند و یک نفر از آن ۱۶ نفر ازاین شهرستان است که این مسئله افتخاری برای سازمان نظام پرستاری خوی می باشد .
دکتر متعارفی گفت: در دوران کرونایی و قبل و بعد کرونا پرستاران زحمت کش شبانه روز در خدمت بیماران هستند و برای بهبود حال آنها تلاش می کنند و جان خود را هم در راه سلامت بیماران کرونایی از دست داده و به شهادت می رسند .
وی افزود : پرستاران نیز مثل همه کارمندان دولت در حقوق ماهانه مالیات خود را پرداخت می کنند از مسئولین انتظار دارند که مبلغ کارانه مشمول مالیات نگردد .
متعارفی در ادامه سخنان خود به مسئله اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت : باتوجه به کار سخت و طاقت فرسای پرستاران که بعداز بازنشستگی مشکلات متعدد پزشکی برایشان ایجاد میشود قانون مشاغل سخت و زیان آور حداقل برای پرستاران زن ( که خارج از وظایف کاری ، وظایف دیگر خانه و خانه داری را برعهده دارند ) اجرا شود و پرستاران زن با ۲۵ سال سابقه خدمت و دریافت مزایی ۳۰ سال بازنشسته شوند البته بعداز اتمام بیماری کرونا .

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان خوی ۸۵۰ نفر پرستار در حال خدمت هستند که ۹۰ درصد آنها بصورت اختیاری عضو فعال سازمان نظام پرستاری کشور هستند و از این لحاظ شهرستان خوی جزو شهرستان های نمونه کشور می باشد که هر ساله عضویت آنها بصورت آنلاین تمدید میشود .
متعارفی در مورد خدمات تخصصی پرستاران گفت : پرستاران در کنار تعهدهای اخلاقی و اعتقادی باید از نظر علمی بصورت آنلاین و بروز باشند و از اطلاعات علم پرستاری استفاده نمایند والا کیفیت خدمات پرستاری افت می کند و موجب نارضایتی مردم و بیماران می گردد .
در همین زمینه دوره های آموزشی بصورت مستمر برای پرستاران برگزار میشود .
متعارفی در تشریح مطالبات ملی نظام پرستاری به مسئله استاندارد
سازی کیفیت خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت : در کشورهایی مثل استرالیا برای هر۴ بیمار یک پرستار وجود دارد ولی در کشور ما برای ۱۰ الی ۱۲ بیمار یک پرستار وجود دارد که تقریبا ۲/۵ برابر کشورهای خارجی است و این مسئله تاثیر زیادی بر کیفیت خدمات پرستاری دارد .
وی افزود : در شهرستان خوی ۸۰۰ نفر پرستار وجود دارد و با معیار استاندارد ملی باید حدود ۴۰۰ نفر پرستار دیگر به جمع پرستاران خوی بپیوندند تا خدمات پرستاری به استاندارد جهانی نزدیک شود .
وی یادآور شد یکی دیگر از مشکلات نظام پرستاری خوی نبود کمک پرستار است که حتی یکنفر کمک پرستار در خوی نداریم و این مسئله باعث میشود پرستاران وظیفه کمک پرستاران را انجام داده و در انجام وظیفه خود دچار مشکل شده و کیفیت خدمات پرستاری افت می کند که این مشکل باید با عنایات خاصه مسئولین حل شود .
متعارفی اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که درسال ۱۳۸۶ به تصویب رسیده ولی اجرا نمی شود را یکی دیگر از مطالبات ملی دانست و گفت : براساس این قانون هرپرستار که در بیمارستان خدمات پرستاری انجام میدهد ( به عنوان مثال : گرفتن نوار قلب و نوار مغزی بیماران ) باید حق تعرفه برایش حساب شود ولی الان همه این کار ها را پرستاران انجام میدهند و تعرفه آنها را دکترها دریافت می کنند که اگر این قانون اجرا شود هم هزینه پایین می آید و هم پرستاران با دلگرمی بیشتر به خدمت می پردازند . با عنایت به اینکه حق تعرفه دکتر چندبرابر حق تعرفه پرستار می باشد .
دکتر متعارفی تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی و شرکتی را یکی دیگر از مطالبات ملی پرستار آن دانست و اظهارداشت : تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی به دائمی باعث افزایش کیفیت خدمات پرستاری و امنیت شغلی پرستاران میشود .

وی درمورد دانشکده پرستاری خوی نیز گفت : از سال ۱۳۷۱ در دانشکده پرستاری خوی ، پرستار تربیت می شود که نیاز پرستاری منطقه را برطرف ساخته اندو الان ۵۵۰ نفر دانشجو درحال تحصیل هستند که اگر مسئولین با دید باز از ظرفیت بالقوه پرستاری خوی استفاده نمایند هم مشکل استاندارد سازی و هم استخدام فارغ التحصیلان حل میشود و به تبع آن کیفیت خدمات پرستاری افزایش می یابد .
رئیس نظام پرستاری خوی گفت : یکی دیگر از مشکلات نظام پرستاری خوی نبود مرکز مشاوره پرستاری در خانه در زیر مجموعه معاونت پرستاری دانشکده علوم پزشکی شهرستان می باشد که مشکلات زیادی را بوجود آورده است و با ایجاد آن مرکز مشاوره بخش زیادی از مشکلات حل خواهد شد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار